Бас Прокурор Берік Асылов жол қауіпсіздігі мәселелері бойынша отырыста көлік жүргізу мәдениеті мен құқық бұзушылыққа төзбеушілікті дамыту қажеттігін атап өтті.

«ЖКО-ның негізгі себебі ЖҚЕ сақтамау болып табылады. Талдау көрсеткендей, апатқа кінәлілердің 81% ЖҚЕ бұзғаны үшін бұрын бірнеше рет жауапқа тартылған, бұл жоғары қайталанушылықты көрсетеді», — деді ол.
Отырысқа қатысушылар қайталанған бұзушылықтардың жүйелі алдын алу үшін сандық тіркеумен ЖҚЕ бұзушылықтарды есепке алудың балдық жүйесін енгізуді ұсынды.
Шекті балл деңгейіне жеткен кезде жүргізушілер қайта тапсыруға жіберіледі, бұл жолдардағы дайындық пен тәртіптің сапасын арттырады, деп есептейді прокуратурада.
Осындай модельді 2025 жылдың жазында Өзбекстан енгізген және Украинаны жоспарлап отыр.
Осындай жүйелер АҚШ-та, Австралияда және Еуропаның көптеген елдерінде жұмыс істейді. Шетелдік сарапшылар балдық жүйені әділ деп есептейді: барлық жүргізушілер тең және «сатып алу» мүмкін емес.
Мысалы, Францияда балдық тұжырымдама 1992 жылы енгізілген және 2003 жылы апаттылық 20% -ға төмендеген, делінген БҰҰ есебінде.
Апаттың негізгі себебі — ЖҚЕ қайталап бұзу
Бас прокуратураның мәліметінше, ЖКО-ға кінәлі 10 адамның 8-і (81%) бұрын жауапкершілікке тартылған. Бұған жарқын мысалдар бар.
ШҚО-да бір жылда 32 заң бұзушылықты жинаған жүргізуші «қарсы алу жолына» шығып, екі жолаушымен бірге қаза тапты. Екі жыл ішінде тағы бір қазақстандық 72 заң бұзушылыққа жол беріп, нәтижесінде Алматыда жаяу жүргіншіні қағып кеткен.
Қортынды
кәдімгі айыппұлдар әрдайым жұмыс істемейді:
- үнемі ережені бұзатындар рульге қайта-қайта отырады.
Еуропалық жүйе қарапайым қағидатқа негізделеді:
- әрбір ережені бұзу есептен шығарылатын немесе жинақталатын балдарда белгілі бір құнға ие. Жүргізуші белгіленген шектен асып кеткен кезде ол көлік құралын басқару құқығын автоматты түрде жоғалтады.
- Бұл тәсіл жүйені ашық және әділ етеді — шешімдерадам факторының ықпалынсыз автоматты түрде қабылданады, ал жүргізушілер өз әрекеттерінің салдарын түсінеді.
- Алайда айыппұл баллдарын есептеу жүйесі бүкіл ЕО-да бірдей емес және еліне қарай ерекшеленеді.
Франция
- Француз айыппұл баллдары жүйесі 1992 жылдан бері жұмыс істеп келеді және ЕО-дағы ең тиімді жүйелердің бірі болып саналады. Әрбір жүргізушінің басында 12 балл бар, олар әрбір бұзушылық үшін біртіндеп алынады. Есеп нөлге дейін төмендеген кезде — құқықтар жойылады және жүргізушіге қайтадан емтихан тапсыруға тура келеді.
Бұзушылықтарға байланысты жоғалтуға болатын баллдар саны
- Рульде телефон арқылы сөйлесу — минус 2 балл;
- Қауіпсіздік белдігінсіз жүру — минус 3 балл;
Жылдамдықтың артуы — арту деңгейіне байланысты 3-тен 11 балға дейін.
Бір жылдан кем куәлігі бар жаңадан келгендер үшін шегі төмен — бар болғаны 6 балл. Барлық баллдарды жоғалту құқықтардан автоматты түрде айыру дегенді білдіреді. - Мұндай жүйе өзінің тиімділігін дәлелдеді: оның қолданылуының алғашқы жылдары француз жолдарындағы апаттылық шамамен 20% -ға қысқарды.
Германия
Германияда, керісінше, айыппұл баллдары жинақталады. Барлық бұзушылықтар Фленсбургтегі Федералдық тізілімде тіркеледі.
Ең жоғарғы шегі — 8 балл, одан кейін жүргізуші автомобильді жүргізу құқығын жоғалтады.
Жіктеу былайша көрінеді:
- 1 балл — елеулі әкімшілік бұзушылықтар үшін (мысалы, жылдамдықты сағатына 21 км-ден асырып жіберу немесе рульде телефонды пайдалану);
- 2 балл — аса қауіпті іс-әрекеттер үшін (қызыл шамда жүріп өту, қашықтықты елемеу, жылдамдықты сағатына 31 км-ден асырып жіберу);
- 3 балл — қылмыстық құқық бұзушылықтар үшін, оның ішінде мас күйінде көлік жүргізгені немесе ЖКО орнынан қашқаны үшін.
Неміс жүйесі айыппұл баллдарын ақшалай санкциялармен біріктіреді, бұл оны одан да пәрменді етеді. Көп балл жинаған жүргізушілер автосақтандырудың жоғары тарифін ала алады.
- Германияда жол қозғалысы ережелерін бұзғаны үшін айыппұл мөлшері мен балл саны туралы толығырақ осы мақаладан оқыңыз.
Италия
- Италия ұпай жүйесін 2003 жылы енгізді және белгілі бір бірегей ерекшелігі бар: жүргізушілер ұпай жоғалтып қана қоймай, ұпай да таба алады.
- Бастапқы баланс — 20 балл, олар бұзғаны үшін алынады.
- Егер жүргізуші екі жыл ішінде ешқандай айыппұл алмаса, мемлекет оны 10 балл бонусымен марапаттайды.
Алу мөлшері бұзушылықтардың ауырлығына байланысты: - минус 1 балл — фараларды дұрыс пайдаланбағаны үшін;
- минус 5 балл — қызыл жарыққа өту үшін;
- мас күйінде басқару үшін — минус 10 балл;
- минус 15 балл — қауіпті маневрлер немесе жолдың үлкен учаскесінде жылдамдықты арттырғаны үшін.
Барлық баллдарды жоғалту жаңа емтихан тапсыру және жүргізуге уақытша тыйым салу қажеттігін білдіреді. Мұндай жүйе жүргізушілерді жазалап қана қоймай, қауіпсіз мінез-құлыққа ынталандырады.
Польша
Польша — тәжірибесін көбінесе украиналық реформаторлар талдайтын елдердің бірі. Бұл жерде икемді модель жұмыс істейді: лимит тәжірибелі жүргізушілер үшін 24 балл және жаңадан келгендер үшін 20 балл.
Егер бұл шектен асып кетсе, жүргізуші куәлігінің күші жойылады және құқықтарды алу рәсімінен қайта өтуге тура келеді.Поляк жүйесінің ерекшелігі — егер шектен аспаса, бұзылғаннан кейін 12 айдан кейін баллдарды автоматты түрде жою.
Бұл жүргізушілерге ережелерді сақтайтын болса, өз тарихын «тазалауға» мүмкіндік береді.
Типтік бұзушылықтар және балл саны:
+15 балл — жәбірленушілермен болған ЖКО немесе сағатына 50 км-ден астам жылдамдықты арттырғаны үшін;
+10 — нормадан 31-40 км/сағ жылдамдыққа жоғары;
+4 — сағатына 21-25 км артқаны үшін
Польшада жинақталған баллдардың тарихы тіпті сақтандыру полисінің құнына әсер етеді: бұзушылықтар көп болған жүргізушілер көбірек төлейді.
Жол қозғалысы ережелерін бұзғаны үшін балл есептеудің еуропалық үлгілерін не біріктіреді?
Әртүрлі тәсілдерге қарамастан, еуропалық елдердің ортақ қағидаттары бар:
- Ашықтық және автоматтандыру — жүйе манипуляция мүмкіндігін азайтып, бұзушылықтарды автоматты түрде тіркейді.
- Түсінікті ережелер — жүргізушілер қандай әрекеттер ұпай мен құқықтарды жоғалтуға әкелетінін анық біледі.
- Жаза арасындағы теңгерім.